Zespół Szkolno-Przedszkolny

W dniu 28.10.2022 r. odbył się Rajd do Ciężkowic -„Skamieniałe Miasto” jest największą przyrodniczą atrakcją Ciężkowicko – Rożnowskiego Parku Krajobrazowego, najbardziej znaną i popularną.

W 1931 r. miejsce to zostało uznane za zabytek przyrody.

Na miejsce zajechaliśmy busem. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od głównego parkingu, tam też wysłuchaliśmy jednej z legend na temat powstania „Skamieniałego Miasta”, która głosiła, że zamianą w skały zostali ukarani mieszkańcy miasta za swoją chciwość lub rozwiązłość. Tak naprawdę jednak skały te narodziły się z osadów prehistorycznego dna morskiego. Podczas wędrówki mijaliśmy między innymi skały o nazwach: Grunwald, Czarownica, Ratusz, Piramidy, Skałka z krzyżem. Poruszaliśmy się szlakiem niebieskim i zielonym. Następnie dotarliśmy do nowo otwartego Parku Zdrojowego gdzie trochę odpoczęliśmy. Kolejnym punktem naszej wędrówki był Wąwóz Czarownic i Wodospad Czarownic. Strome, skalne zbocza wysokie na kilkanaście metrów robią wrażenie. W miejscu tym czuje się specyficzny, wilgotny klimat. Legenda mówi, że czarownice odbywały tutaj swój sabat. W głębi wąwozu znajduje się Wodospad. Po dotarciu na miejsce wróciliśmy tą samą trasą jednak tylko do Baszty Paderewskiego ponieważ od tego miejsca poruszaliśmy się szlakiem nietoperzowym aż do kładki, która doprowadziła nas do dwóch ostatnich skamieniałości: Czarownicy i Ratusza, położone między drogą a brzegiem rzeki Biała. Przy drodze wybudowano tak jakby platformę obserwacyjną, z której można podziwiać Czarownicę. Widać stąd też nieco dalej położony Ratusz. Na skałkę Ratusz można dojść wyznaczoną ścieżką i z jej szczytu obserwować rzekę Biała.  Na zakończenie naszego wyjazdu chętni uczniowie kupili sobie pamiątki. Trasę przygotowały uczennice klasy 8 – Oliwia Sacha i Oliwia Potępa.